Daily Tele’s alibi needs work

MEDIA:

Those at the Daily Telegraph in Sydney and The Courier-Mail in Brisbane responsible for the coward’s punch on Opposition Leader Bill Shorten yesterday may now have a sneaky suspicion that they have sealed a Labor victory with their disgraceful overreach.

Certainly the Daily Tele tried today to lay the groundwork for such an outcome by redirecting responsibility.

Daily Tele reporter Danielle Le Messeurier was given the task to write the story about reaction to the paper’s Wednesday front page.

The story covered Shorten’s emotional reaction, noted yesterday’s Tele story, revisited his Q&A answer, repeated false suggestions that he “omitted” and “neglected” to tell the full story about his mother’s later legal career, and summarised Scott Morrison’s response.

But the story ended with the Tele trying to rewrite history and its own role in what the paper’s head honchos may now view as a likely guaranteed election victory courtesy of the response to their own “shit gotcha” story.

tele alibi clipThe Courier-Mail also carried Danielle Le Messeurier’s story, but left off this final paragraph (pictured) that appeared in the Daily Tele’s version: Mr Shorten’s Q&A answer was lauded by media outlets, with [the Ten Network’s news site] 10 Daily writing that it “may be remembered as the moment Bill Shorten won the election”.

The trouble is, that’s not what 10 Daily said.

Josh Butler, 10 Daily’s senior news reporter wrote a piece about Shorten’s Q&A appearance that was published on Tuesday morning.

It dissected a range of questions posed to Shorten and the answers he gave and was headlined: Monday’s Q&A may be remembered as the moment Bill Shorten won the election.

The remarks he made about his mother were not mentioned in the 10 Daily story.

It is the widespread and understandable response and revulsion to the Daily Tele’s and The Courier-Mail’s biased and baseless stories and Shorten’s handling of the issue that media outlets are framing as “the moment” that counts.

Seems the Daily Telegraph is already preparing its alibi but hasn’t quite got it right.